اولویت‌های تغذیه‌ای در مزارع زعفران (Crocus sativus L.) استان خراسان جنوبی

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 بخش تحقیقات خاک و آب، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران.

2 استادیار بخش تحقیقات خاک و آب، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد،

چکیده

در پژوهش حاضر، به منظور تعیین اولویت‌های تغذیه‌ای در مزارع زعفران استان خراسان جنوبی، نمونه‌های برگ از 23 مزرعه جمع‌آوری و غلظت عناصر پرمصرف (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) و کم‌مصرف (آهن، روی، مس و منگنز) در آنها اندازه‌گیری شد. با استفاده از غلظت عناصرغذایی در برگ مزارع با عملکرد نسبی بیشتر از 41/15 کیلوگرم کلاله خشک در هکتار، غلظت استاندارد (مرجع) برای عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به ترتیب 94/2، 25/0 و 22/1درصد و برای عناصرآهن، منگنز، روی و مس به ترتیب 17/215، 21/27، 30/21 و27/7 میلی‌گرم بر کیلوگرم به دست آمد. علاوه بر غلظت‌های مرجع، ترتیب نیاز عناصر غذائی یا به عبارتی اولویت‌های تغذیه‌ای مزارع زعفران تعیین گردید. در بین عناصر پرمصرف، پتاسیم در 70 درصد مزارع مورد بررسی و در بین عناصرکم‌مصرف، عنصر منگنز در 60 درصد، و آهن در 30 درصد از مزارع، دارای بیش‌ترین میزان کمبود بود. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان توصیه کرد که در مزارع زعفران استان خراسان جنوبی، مصرف کودهای حاوی پتاسیم، منگنز و آهن باید در اولویت مصرف قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها