در بین محصولات صادراتی کشاورزی زعفران بهعنوان گرانترین محصول کشاورزی و دارویی جهان جایگاه ویژهای دارد. شناسایی عوامل موثر بر کارایی نظام بازاریابی زعفران از اهداف اصلی این مقاله است. دادههای مورد نیاز با تکمیل پرسشنامه در سطوح تولیدکننده، عمدهفروش و خردهفروش در شهرستان زرند در سال 1400 جمعآوری -گردید. نتایج نشان داد چهار مسیر در شبکه بازاررسانی زعفران وجود دارد. سهم تولیدکننده از قیمت زعفران در مسیرهای دو و سه بیشترین مقدار را دارد ناکارایی قیمتی در مسیرها به ترتیب 45، 77، 54 و 53 درصد میباشد. کمترین سهم خردهفروشی از قیمت نهایی محصول 34/8 درصد در مسیر دو و بیشترین آن 96/14 درصد در مسیر چهار میباشد. کمترین سهم عمدهفروش 4/3 درصد در مسیر چهار و بیشترین آن تا 19/9 درصد در مسیر یک بهدست آمد. هزینههای بازاریابی در این پژوهش شامل برداشت، جمعآوری، بستهبندی و درجهبندی و حمل و نقل میباشد. هزینه بازاریابی یک کیلوگرم زعفران 4275 هزار ریال میباشد. هزینه ضایعات محصول نیز شامل کاهش کمی وکیفی محصول از نظر بو، رنگ و خردشدگی است. قیمت خردهفروشی و هزینههای بازاریابی از عوامل موثر بر کارایی بازار هستند.